Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Prosjekt: beQuiet

 

Ok, da setter jeg i gang med et nytt prosjekt og dermed min første ”worklog”. Ideen bak det hele er å konstruere en ny MediaPC (jeg gjorde ”MediaBox” for vel halvannet år siden). Denne gangen skal alt være mye mer planlagt og gjennomført. I tillegg skal den være TOTALT lydløs! (derav navnet! ;-) ). Her er de foreløpige specs:

 

Hardware:

-EPIA Mini-ITX Nehemia 1Ghz

-256Mb DDR PC333 RAM

-512Mb Compact Flash HD (med CF=>IDE konverter)

-Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in

-Fortron/Source 180w SFX PSU

-Hauppauge! WinTV PCI FM, Tv-kort m/radio

-Trådløst multimedia tastatur med trackball

-Ira-2 IR mottaker

-Custom IO panel

 

Software:

-Win98Lite – Modifiserer 98 instalen slik at man kan velge bort ALT unødvendig dill. Nå kjører jeg en fult fungerende instal på ca 100Mb!

 

-ShowShifter – Beste, mest brukervennlige, media PC ”interface” så langt, men koster penger!

 

-myHTPC – Samme type som ShowShifter, men totalt konfigurerbart. Og helt GRATIS. Kommer en ny versjon snart (myHTPC2) som skal være betraktelig bedre. Og mer stabil.

 

-Girder – Det desidert beste IO kontrollprogrammet ever! Men alle kjenner vel Girder?

 

-CD Bremse – Et lite, men desto mer genialt program for å ”tvinge” DVD romen til å spinne på lavere hastighet og dermed lage mindre støy! –Genialt!

 

-CD-Detect – Et annet, lite og genialt program. Sett inn en CD, det skanner CDen og starter programmer eller setter i gang prosesser, alt etter hva innholdet er. Totalt konfigurerbart og lettfattelig.

 

Arbeidet:

Jeg startet hele prosessen med å gjøre en del skisser og vurderinger på størrelse og utforming. PS! Klikk på bildene for å se dem i høyere oppløsning (800x600).

 

thumb-skisse01.jpg

 

Her er et par av skissene, man kan få en liten føling med hvor prosjektet er på vei hen. Jeg holder og på med en del CAD skisser av boksen, men disse er ikke ferdigstilte enda, jeg vil poste disse så fort de er ferdige.

 

Neste jeg gjorde var å bestille de delene jeg hadde kommet frem til at jeg ville få bruk for. Bestilte det meste fra ELFA, men og et par ting fra Quad og CF=>IDE konverteren fra www.cfide.co.uk . Da var det bare å smøre seg med tålmodighet!

 

PSU

 

For å korte ned ventetiden begynte jeg med å modde PSUen, som jeg tidligere hadde bestilt fra Microplex.

 

thumb-psu01.jpg

 

Jeg startet med å plukke den fra hverandre, den skal bli helt vifteløs/lydløs og trenger derfor kraftige inngrep.

 

thumb-psu02.jpg

 

Klippet av viften og dens regulator og loddet løs alle transistorer, disse skal senere få forlengede fester og festes i et av kjøleelementene på siden av kabinettet.

 

Så kom varene!

 

thumb-varer01.jpg

 

Helt i bakgrunnen kan man se den 2mm tykke alu. Platen jeg skal benytte i bunnen og lokket. Foran den står det trådløse multimedietastaturet og etseutstyret til å fremstille egne PCBer. Til høyre ligger masse kabel (alltid godt å ha noe ekstra liggende ;-) ). Til venstre ligger man CF=>IDE konverteren, 512Mb CF kort og en 256 Mb RAMbrikke. Ellers er det en hel haug med kontakter og plugger til det bakre IO panelet, bla. Til Scart, AV og Audio.

 

CF=>IDE

 

Jeg gjorde straks et testoppsett for å teste tastatur, CF=>IDE konverteren og win98Lite. Resultatet var positivt og alt virket som det skulle.

 

thumb-bios01.jpg

 

Her er et screenshot som beviser at CF kortet fungerer som HD og blir korrekt gjenkjent i BIOS.

 

thumb-cfide01.jpg

 

Her er et nærbilde av CF=>IDE konverteren, den fungerer ypperlig. Med den lille svarte jumperen, man kan se rett ovenfor selve CF kortet, kan man sette den som ”master” eller ”slave”. Jeg ga totalt 300,- for kortet inkl. frakt fra UK, anbefales!

 

Tastatur

 

thumb-tastatur01.jpg

 

Her er et detaljbilde av tastaturet, et meget hendig og lite tastatur som fungerer perfekt på fanget i stua!

 

Kjøleribber

 

Idag bestillte jeg også de to kjøleribbene som skal sitte på hver side av kabinettet. Disse er 250mm lange, 75mm høye og 40mm dype.

 

thumb-kjoleribbe.jpg

 

Bilde av en lignende type Kjøleribbe.

 

To be continued....

 

Følg med videre, jeg vil komme med opdateringer så snart jeg kommer meg videre. Men jeg er i full jobb og damen krever og litt oppmerksomhet ;-)

-Så vær tolmodige!

 

-Alle tilbakemeldinger, tips og klager mottas med stor takk!

 

-Der var min første worklog "artikkel" ferdig, det gikk jo greit! :wink:

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for den positive tilbakemeldingen deres!

 

Sinnsykt tøft! hvor mye har det kosta/kommer til å koste?

 

Jeg er jo enda ikke helt sikker, men særlig billig blir det ikke! Jeg har bestemt meg for å gjøre prosjektet på en skikkelig og gjennomført måte. Så tanken er å gå for den, kanskje litt dyre, men helt perfekte løsningen! Jeg regner med å bruke en god stund på det så utgiftene blir fordelt utover en lengre periode.

 

Her er de foreløpige, estimerte utgiftene, rundet alt litt opp!

 

Deler fra ELFA, inkl. endel ekstra matriell - 1000,-

Tastaur fra ELFA - 700,-

CF=>IDE Konverter fra cfide.uk - 300,-

RAM og CF Kort fra Quad - 1500,-

ITX HK fra Databutikken.com (dette hadde jeg fra før av) - 1800,-

Kjøleribber fra Ziehl-ebm.no - 600,-

Div. småtteri fra "Claser'n" - 300,-

DVD "slot-in" fra ??? - 400,-

Ira-2 fra vedor.com - 200,-

PSU fra microplex.no - 300,-

+ + +

 

Foreløpig total = 7100,-

 

Jeg er altså oppe i prisen for en komplett "Hush", men ingenting slår følelsen av å gjøre noe helt selv! :-)

Lenke til kommentar

Ja nå er altså 2 stk kjøleribber på vei fra Ziehl-ebm!

 

Har i mellomtiden jobbet endel med IO portene i bakkant av maskina. Jeg ville lage en mer stabil løsning enn bare løse ledninger og kabler på kryss og tvers inne i maskina så jeg satte meg ned og designet et PCB istedet. -Klikk på bilder for større versjon!

 

mini-pcb01.jpg

 

Jeg startet med å merke opp hvor de forskjellige kontaktene skulle stå. Fra venstre: USB, LAN, Scart, SPDIF og Audio.

 

mini-pcb03.jpg

 

Derreter borret jeg hullene og tegnet opp hvor "ledningene" skulle gå med tusj.

 

mini-pcb05.jpg

 

Neste skritt var å etse bort kobberet så bare "ledningsgatene" sto igjen.

 

mini-pcb07.jpg

 

Så var det bare å lodde på komponentene, og vips!.......

-Et fint lite IO brett som holder orden på alle de flyktige ledningene! Det eneste som mangler på denne er noen små kontakter for å kobble den på de respektive stedene på HK, men disse er på vei fra ELFA.

 

mini-oppsett01.jpg

 

Tilslutt et lite stemmningsbilde av hvordan maskina, sånn sirkus, kommer til å se ut når det gjelder plassering av diverse komponenter.

 

-Takker for oppmerksomheten for denne gang, håper vi sees igjen snart. :lol:

 

Følg med!

 

Audun

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar

AAH! Dette lukter det klasse av! :woot:

 

Bare lurer på om du har tenkt å la viften bli på prosessorkjøleren.. Er ribben limt på prosessoren? I så fall er det kanskje vanskelig å bytte den med en bedre..? Kan tenke meg at når du legger så pass mye arbeid i å få den fine tingen din helt stille, vil det være litt bittert å vite at det snurrer en liten vifte inni der, hvor stille den enn er.. :-? Det ville i alle fall jeg følt. Men kanskje du ikke er som meg, og det er sikkert like greit.

 

Vil videre tipse deg om denne lille guiden som viser deg hvordan du kan lage en elegant lyseffekt i en pioneer slot-in. Jeg vet ikke om du er noen tilhenger av lyseffekter, men jeg synes i alle fall den er ganske fin, og bare jeg får dimmet nå, skal jeg gjøre det selv.

 

Du må ha lykke til i alle fall, dette blir helt garantert en vanvittig nydelig liten boks! :D

Lenke til kommentar
AAH! Dette lukter det klasse av!  :woot:

 

Bare lurer på om du har tenkt å la viften bli på prosessorkjøleren......

:D

 

Nei, nei! INGEN bevegelige og bråkete deler i denne PC nei! :) Jeg skal ta av vifte og kjøleribbe og heller kjøle CPU med de store kjøleribbene på siden av kabinettet.

 

Vil videre tipse deg om denne lille guiden som viser deg hvordan du kan lage en elegant lyseffekt i en pioneer slot-in......

:D

 

En god mod og et godt tips, men det ser ut til at jeg må benytte meg av en "slim-line" laptop DVD-ROM pga. plassmangel! Litt skumelt å modde en 1000 kroners DVD-ROM!

 

Takk for strålende tilbakemeldinger, insirerer meg til å komme meg videre!

 

Audun

Lenke til kommentar

Ja ting snegler seg videre!

 

Idag har jeg skjært til bunnplate og støttelist bak. I tillegg har jeg gjort ferdig IO-brettet og fått festet dette til bunnplata. Kjøleribber er på vei fra Tyskland og jeg regner med å ha disse i hende innen en uke!

 

Her er dagens bilder:

 

mini-gjenge.jpg

Jeg gjenget opp hull i støttelista slik at jeg slapp å ha gjennomgående skruer med muttere bak. Dessuten senket jeg skruehodene, ser mye bedre ut slik.

 

 

 

 

mini-iobrett.jpg

IO-brettet har fått fine kontakter og sitter nu pent fast på sine pinner!

 

 

 

 

mini-oppsett02.jpg

Tilslutt et nytt "stemningsbilde" av hvordan det hele kommer til å ta seg ut når alt en gang er på plass!

 

Takker igjen for oppmerksomheten. Sees, forhåpentligvis, snart igjen. :)

 

mvh

 

Audun

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar

Har nå kommet endel lenger siden sist, naturlig nok! :)

 

Dette har jeg fått gjort siden sist:

 

-Ferdig moddet IR-mottaker både for fjernkontroll og tastatur/mus.

-Laget bakplate.

-Laget fester til alle komponentene i bunnplaten.

-Moddet ferdig PSU.

 

 

Arbeidet:

 

Før jeg kunne fortsette måtte jeg komme meg en tur opp på ELFA for å kjøpe inn endel ting jeg manglet. Kom vel hjem med ti ganger så mye som jeg hadde planlagt. Like fristende å handle på ELFA nå som det var å gå på "godtekiosken" når jeg var liten! :D

-Anyway......!

 

 

Jeg startet med å perforere bunnplata skikkelig:

mini-bunnplate01.jpg

Har benyttet meg av forsenkede, 12mm, skruer fra undersiden og festet disse med 5mm, gjengede avstandsstykker i plast. Kortene blir så festet i disse igjen med muttere.

 

 

 

mini-bakplate01.jpg

Deretter kuttet jeg ut bakplaten, borret hull, og gjenget opp i lista slik at jeg kunne skru den fast i denne.

 

mini-kasse01.jpg

Festet i bunnen så det det slik ut.

 

 

Neste jeg gjøv løs på var PSUen, denne skulle virkelig kraftig moddes, noe som tok sin tid. Flere av komponentene måtte flyttes pga plassmangel og alle transistorene måtte forlenges slik at de senere kan festes i den venstre kjøleribba.

 

mini-psu04.jpg

Her har jeg loddet på alle ekstraledningene. Mange....!

 

 

mini-psu03.jpg

Ferdig loddet og "krympet". Man kan tydelig se transformatoren, i midten av bildet, som måtte vike vei for TV-kortet.

 

Neste offer var mine to små IR-mottakere.

mini-ir01.jpg

Her kan vi se IRmottakeren for fjernkontrollen til venstre og for mus/tast. til høyre. Jeg loddet av selve IR-transistorene og festet disse på ledninger slik at de kan plasseres i passende hull i frontpanelet. Dessuten Kappet jeg kablene og kobblet disse til hver sin kontakt. Som igjen kan plugges rett i HK. Således slipper jeg masse store stygge kontakter og kabler ut fra IO panelet på HK.

 

 

Tilslutt kommer, "som vanlig", et par oversiktsbilder.

 

mini-oppsett03.jpg

Her har jeg festet alle komponentene og kobblet til de fleste kablene, ikke ATX og IDE. Merk også at jeg enda ikke har skåret hull til IOpanelet.

 

mini-oppsett04.jpg

Her er oppsettet med TV-kort installert, hmm.... kan bli vanskelig å klemme inn en CDROM der ja! :)

 

 

 

Ah! Nå tar jeg meg litt "fri" i helga, drar hjem til mamma på middag! :lol: Derfor skjer det vel ikke så mye før en gang i neste uke kan jeg tenke meg. Da håper jeg å ha kjøleelementene og.

 

mvh

 

Audun

 

-Keep On Modding!

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...